Een voorzichtige trend wordt zichtbaar: bedrijven spammen zelf niet meer, maar laten dat hun gebruikers doen. Zij krijgen hiervoor een beloning, zo is het idee. Stelde Privver zijn gebruikers onlangs een mp3-speler in het vooruitzicht, Multikabel heeft 25 euro over voor elke nieuwe abonnee die een bestaande klant aanbrengt. "Kent u als tevreden abonnee mensen in uw omgeving die interesse hebben in kabelinternet? Of kunt u uw familie of vrienden overtuigen van de vele voordelen? Dat komt goed uit! Want Multikabel organiseert tot het einde van het jaar een Member gets member-actie", zo mailde de kabelaar onlangs zijn klanten. De klant wordt opgeroepen de voorgekauwde tekst van Multikabel naar `iedereen die u kent en mogelijk interesse heeft in kabelinternet' te mailen. De gebruikersvereniging van Multikabel – MGV – is ontstemd door de actie: "Dergelijke commerciële berichten zijn zeer ongewenst op internet. Het stimuleren van klanten om zoveel mogelijk mail te versturen, vindt de MGV dan ook onbegrijpelijk."