Zo'n 36 procent van de onderzochte 4000 Nederlandse internetters kocht in de meetperiode van het onderzoek (1999) een artikel online. Bij het vinden van de juiste sites wordt in veel gevallen (21 procent) een zoekmachine geraadpleegd. Het aanmelden met de juiste trefwoorden door sites is dan ook cruciaal, stelt Multiscope. Maar kakelen betekent nog geen eieren leggen; een bezoek aan een online winkel leidt niet automatisch tot een getrokken portemonnee. Om bezoekers ook daadwerkelijk te laten kopen, moeten leveranciers aan een aantal voorwaarden voldoen. Volgens 32 procent moet een leverancier vooral betrouwbaar te zijn. Twaalf procent vindt scherpe prijzen belangrijk, terwijl duidelijke informatie door elf procent als belangrijkste aspect wordt gezien. Voor nieuwe leveranciers biedt internet volgens Multiscope goede perspectieven. Meer dan de helft van de internetgebruikers blijkt nog niet eerder bij éénzelfde leverancier gekocht te hebben. Minder belang hecht men aan persoonlijk contact. Bezoekers van online winkels gebruiken vaak informatie om vervolgens het product in de winkel te kopen, concludeert Multiscope. Veel personen kopen toch liever offline met als argument 'eerst zien, dan geloven'. Voor leveranciers van zaken die vooral buiten internet om gekocht worden - zoals huizen en auto's - is het om deze reden toch aan te bevelen een website met veel informatie aan te bieden, zo raadt Multiscope aan. Zo'n negen procent van de internetgebruikers heeft zich via internet op auto's georiënteerd en 3 procent zoekt op internet naar informatie over het kopen en huren van huizen. Zaken die wel veel online worden verkocht, zijn boeken, CD's, software, hardware en vakanties. Privégebruikers spendeerden het meest aan hardware, reizen en boeken, terwijl zakelijke gebruikers vooral aan software, hardware en PC-randapparatuur (in deze volgorde) geld uitgaven. Eerdere relevante berichten: Bijna helft van internet-newbies is vrouw (25 januari 2000) Big Brother best bezochte Nederlandse site (10 december 1999) Meerderheid van internetters klikt op banneradvertenties (21 september 1999)