Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Multiscope op basis van een telefonisch onderzoek. Eind vorig jaar maakten volgens Multiscope zo'n 7,4 miljoen Nederlanders gebruik van internet. Het grootste deel van deze groep begeeft zich vanuit huis op internet. Zo'n 42 procent van de internetgebruikers heeft alleen vanuit huis toegang tot het web en zo'n 11 procent alleen vanaf het werk. Van de 7,4 miljoen gebruikers heeft 28 procent zowel op het werk als thuis toegang tot internet. De resterende 19 procent surft vanaf een andere locatie, zoals de opleiding. Het onderzoeksbureau onderzocht verder welke internetproviders het meest gebruikt worden. KPN is met Het Net, Planet Internet, HCC Net en XS4ALL de onbetwiste leider met een marktaandeel van 36 procent, aldus Multiscope. De zeven grootste providers hebben bijna driekwart van de markt in handen. De `gratis' internetproviders hebben een marktaandeel van 40 procent. Hun positie is daarmee stabiel, volgens het onderzoeksbureau. De abonnees van Planet Internet zijn van de zeven grootste providers het meest tevreden. Zo'n 85% zegt tevreden tot zeer tevreden te zijn. Gemiddeld is dat 78 procent van het aantal abonnees. Ook World Online, Freeler en Zonnet overtreffen dit gemiddelde. Het Net, 12Move en Chello zitten er daarentegen onder. Multiscope noemt het `opvallend' dat 23 procent van de abonnees van Chello ontevreden tot zeer ontevreden zegt te zijn.