Appels en peren worden er volgens Multiscope vergeleken in de kritiek. Het e-zine Onlijn plaatste vorige week een artikel waarin de maker van Gratiz.nl zijn vraagtekens zet bij de Visiscan-methode waarmee Multiscope het bezoek aan internetsites meet. Hij doet dit aan de hand van de gegevens die hij zelf verzamelt over het bezoek aan zijn site via een Nedstat-teller. Volgens het onderzoeksbureau gaat deze vergelijking mank. 'Nedstat meet vooral pageviews, terwijl Visiscan vooral unieke bezoekers rapporteert', aldus Multiscope in een persverklaring. De vergelijking zou volgens het bureau alleen enigszins opgaan als op alle pagina's van de site een teller wordt geplaatst. Visiscan neemt volgens Multiscope wel alle onderliggende pagina's mee in het onderzoek. Ook gaat Multiscope in op de top tien positie van Netdirect in de lijst van best bezochte sites. Die positie werd ongeloofwaardig bevonden omdat Netdirect op haar site alleen proefabonnementen verkoopt. Elke klik op de uiting van een adverteerder leidt naar de site van Netdirect, aldus het bureau. Omdat Visiscan op domeinniveau rapporteert, wordt die site dan geteld door het meetinstrument. Erkenning trendbreuk Multiscope erkent in de verklaring wel dat zich de laatste maanden een trendbreuk heeft voorgedaan. Die wordt veroorzaakt doordat het panel van wie het internetgebruik wordt gemeten volledig vernieuwd is. Bovendien is het aantal panelleden ruim verdubbeld van 700 tot 1500 leden. Multiscope claimt dat dit 'veel scherpere en minder variabele' cijfers heeft opgeleverd.