Hiermee overtreft Music Exchange ruimschoots het aanbod dat Napster de platenmaatschappijen vorige week deed. Napster bood de muziekindustrie 1 miljard dollar aan voor vijf jaar. Muziekliefhebbers zouden in ruil voor dat bedrag de komende vijf jaar ongestoord MP3-bestanden mogen blijven uitwisselen via Napster. Music Exchange wil, evenals Napster, een dienst opstarten waarbij abonnees tegen betaling MP3-bestanden kunnen ophalen. Volgens directeur Brant Kingman zouden al 1 miljoen mensen het programma Media Jukebox van Music Exchange hebben gedownload. Van deze gebruikers zou 48 procent bereid zijn om het abonnementsgeld van 10 dollar per maand te betalen. De muziekindustrie wees het aanbod van Napster van de hand. In de muziekwereld gaat jaarlijks 40 miljard dollar om, zo betogen de platenlabels. De door Napster aangeboden 200 miljoen dollar per jaar is daarbij vergeleken een schijntje. Volgens John Norris, Chief Operating Officer (COO) bij Music Exchange, is het niet vreemd dat de muziekindustrie het aanbod heeft afgewezen. "De platenmaatschappijen begrepen meteen dat het aanbod van Napster niet realistisch was", aldus Norris in een persbericht. "Napster heeft wellicht zijn geloofwaardigheid ondergraven door zo'n laag bod uit te brengen. Het zou goed kunnen dat het uiteindelijke bedrag voor vijf jaar in de buurt van de 10 miljard dollar komt."

Eerdere relevante berichten:
Muziekbranche maakt korte metten met voorstel Napster (22 februari 2001)
Napster: 1 miljard dollar voor muziekindustrie (21 februari 2001)