Volgens een verklaring van MusicNet staat de lancering van het distributienetwerk voor muziek binnen een paar weken gepland. Allereerst wordt de technologie achter het netwerk beschikbaar gesteld aan partners. Vervolgens duurt het volgens MusicNet niet lang meer voordat de dienst aan gebruikers aangeboden kan worden. MusicNet wordt ondersteund door RealNetworks en de platenlabels Warner Music van AOL Time Warner, EMI Group en BMG van Duitse Bertelsmann. MusicNet moet een van de twee grote muziekdiensten op het internet worden waarvan de lancering nog voor het eind van dit jaar gepland staan. Voor de diensten moet betaald worden. De andere dienst die de concurrentie van MusicNet aan moet gaan is Pressplay. Dit is een samenwerkingsverband tussen Sony Music en Universal Music. Aanvankelijk zou de lancering gepland staan voor halverwege september, maar dat is inmiddels uitgesteld. PressPlay werkt samen met de online diensten van Microsoft (MSN), Yahoo en MP3.com. Gebruikers zullen een keuze hebben uit bijna 100.000 muziekstukken. MusicNet is opgezet volgens het zogenoemde business-to-business model waarbij de technologie en de content aan partners als AOL, RealNetworks en Napster verkocht wordt. "Het is een lancering die uit twee fases bestaat. Allereerst de technologie. Vervolgens kunnen de bedrijven de gecodeerde muziek online aan gaan bieden", zegt Richard Wolpert namens MusicNet tegen Reuters. Zowel AOL als RealNetworks hebben aangekondigd dat ze nog dit najaar muziek gaan aanbieden via het netwerk.