Universal is een pilot begonnen voor 5000 muziekfans. Deze kunnen hun keuze maken uit meer dan 20.000 songs, waaronder die van bekende artiesten als Sting, Beck en Supergrass. Omdat het een proef betreft, is de dienst nu nog gratis, maar bij een definitieve lancering zal er betaald moeten worden. Waarschijnlijk zal het vaste maandbedrag uitkomen op zo'n 15 dollar, zo denkt persbureau Reuters. Opgejaagd door het succes van Napsters zijn alle grote labels al eerder begonnen met het aanbieden van downloads via internet. Hierbij gaat het echter in alle gevallen om een beperkt aanbod. Bovendien moet per song worden betaald. Kenners zien meer in een abonneemodel, dat nu dus ook door Universal wordt omarmd. Eerder zijn onder meer MP3.com en EMusic.com al dergelijke diensten gestart. Echt concurreren met Napster kan Universal niet. Behalve dat er betaald moet worden, is het grootste verschil dat de ruim 20.000 liedjes alleen in streaming-formaat de computer binnenkomen. Zij kunnen dus alleen worden beluisterd en niet worden opgeslagen om daarna bijvoorbeeld op een cd te worden gebrand. Een andere remmende factor voor succes is volgens analisten het – ondanks 20.000 songs toch beperkte – aanbod. Wil een commerciële muziekdienst op abonneebasis slagen, zo stellen zij, dan moet de muziekliefhebber de beschikking hebben over muziek van alle labels. Dit is wel (op illegale wijze) bij Napster het geval. Het is nog niet bekend hoe lang de proef gaat duren.