Lala.com heeft digitale muziek van vier grote muziekmaatschappijen en 170.000 onafhankelijke labels in de aanbieding, zo schrijft BusinessWeek.

'Websong'

Muziekliefhebbers mogen één keer gratis luisteren naar een liedje en moeten daarna 10 dollarcent betalen voor een 'websong'. Het downloaden van een drm-vrije mp3-versie van een nummer kost nog eens 79 dollarcent. Als je een 'websong' hebt gekocht, verschijnt die enkele seconden later in je muziekcollectie.

Volgens Lala-baas Geoff Ralston, voorheen werkzaam bij Yahoo, zijn er voldoende muziekliefhebbers die willen betalen voor hun liedjes. Ralston zegt schoon genoeg te hebben van alle muzieksites, die vaak traag zijn vanwege alle advertenties waarmee verdiend moet worden. Zijn dienst moest eenvoudiger en goedkoper zijn dan iTunes, waar je slechts een preview van 30 seconden kunt horen en 99 dollarcent per liedje betaalt, of abonneediensten als Rhapsody, die 15 dollar per maand kosten en niet op alle apparaten werken.

Gestrande plannen

Lala.com zou moeten uitgroeien tot een online platform voor het ontdekken, opslaan en beluisteren van muziek. Dat klinkt mooi, maar Lala.com kwam eerder met grote plannen die later zijn gestrand. In juni 2007 presenteerde het bedrijf een online muziekdienst met songs van Warner, die alleen rechtstreeks naar een iPod konden worden gedownload. De liedjes hadden geen drm-beveiliging en konden niet op de harde schijf worden opgeslagen.

Deze eerste versie van Lala.com mislukte, vanwege technologische problemen en te weinig aanbod door het ontberen van steun van voldoende muziekmaatschappijen. Binnen twee maanden trok oprichter Bill Nguyen de stekker eruit. Doorgaan zou zijn bedrijf miljoenen aan licentiegelden hebben gekost. Toen de nieuwe baas Ralston Lala eind 2007 nieuw leven wilde inblazen, stonden muziekmaatschappijen dankzij sites als iMeem minder huiverig tegenover online distributie.

De bank

De nieuwe dienst, die nog niet beschikbaar is buiten de VS, werkt beter, maar BusinessWeek betwijfelt of het businessmodel gaat werken. Zo moet Lala.com opnieuw het vertrouwen winnen en zijn het economisch minder gunstige tijden.

Volgens Nguyen heeft het bedrijf 3 miljoen op de bank staan en zal break even bereikt worden als het verwachte aantal klanten 4 tot 6 dollar per jaar spendeert. Nguyen verwacht echter dat veel mensen wel 24 tot 30 dollar zullen neertellen voor alle nieuwe muziek die zij ontdekken.