De pc-maker lanceerde onlangs een reclamecampagne waarbij het bedrijf zich rechtstreeks richt tot de muziekliefhebber. CEO Ted Waitt zingt in een spotje samen met een Gateway-koe een deuntje, dat wordt besloten met de mededeling: `Gateway steunt uw recht om te genieten van legale digitale muziek'. Dit is in het verkeerde keelgat geschoten bij de Recording Industry Association of America (RIAA), de overkoepelende organisatie van de grote platenmaatschappijen. De RIAA meent dat Gateway misleidende informatie de wereld in helpt. In een schriftelijke reactie stelt RIAA-baas Hilary Rosen dat Gateway zich beter samen met de muziekindustrie kan inzetten om oplossingen te vinden voor muziekpiraterij, in plaats van het publiek verkeerd voor te lichten. Maar Rosen weet wel waarom Gateway dat niet wil: het zou ze niet helpen meer cd-branders te verkopen. Op zijn site waarschuwt Gateway voor aankomende wetten die het onmogelijk zouden maken het bekende kopietje voor eigen gebruik te maken. Volgens Rosen is dit misleidende informatie. De campagne van Gateway is onderdeel van een poging de nieuwe 500 X Digital Music PC aan de man te brengen. Dit product is overigens niet te koop in Nederland; Gateway trok zich vorige zomer terug uit Europa.