John Kennedy, voorzitter van de muziekbrancheorganisatie IFPI, stelt dat de bedreiging inmiddels een kans is geworden. Volgens hem zal de digitale muziekmarkt dit jaar een ware vlucht nemen. Platenmaatschappijen zullen hierdoor hun eerste inkomsten uit online verkopen zien, zo stelt de IFPI in zijn woensdag gepresenteerde Digital Music Report 2005. Muziekliefhebbers in de VS en Europa kochten vorig jaar via internet meer dan 200 miljoen tracks. Dat is het tienvoudige van het aantal verkochte liedjes in 2003, waardoor platenmaatschappijen voor het eerst een omzet van betekenis uit digitale verkopen konden realiseren. Markvorser Jupiter schat de consumentenbestedingen op dit gebied op 330 miljoen dollar in 2004 en verwacht een verdubbeling in 2005. Ook de aanbodzijde van de markt is drastisch in beweging. Het aantal sites waar consumenten terecht kunnen voor betaalde downloads nam toe van 50 tot 230. In totaal zijn inmiddels meer dan een miljoen tracks beschikbaar, het dubbele van vorig jaar. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De IFPI wijst op de nog altijd aanwezige mogelijkheden van het gratis downloaden. De organisatie betitelt dit als diefstal. "De grootste uitdaging voor de industrie is ervoor te zorgen dat muziek aantrekkelijker is om te kopen dan om te stelen", zo besluit de IFPI. Hoe dit exact in zijn werk zal gaan, is vooralsnog onduidelijk.