Grote platenmaatschappijen laten The Financial Times weten sterke twijfels te hebben bij het businessmodel van Spotify. Spotify kent zowel gratis versie (met reclames tussen de muziek), als betaalde abonnementen.

Meer betalende gebruikers

"We vinden Spotify een fantastische dienst, maar ze moeten ons ervan overtuigen dat ze genoeg mensen voor de betaalde variant binnenhalen", zegt een label. "Als een door advertenties ondersteunde dienst klopt het businessmodel niet."

De labels willen dat Spotify meer betalende klanten krijgt, 10 procent van het totaal aantal gebruikers. Op dit moment ligt de conversieratio op ongeveer 4 procent, becijfert The Register.

Spotify is op dit moment beschikbaar in Zweden, Noorwegen, Finland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje.

Aanvankelijk zou de gehypete on-demand muziekstreamingdienst nog dít jaar de deuren openen in de Verenigde Staten. Dat is inmiddels verschoven naar begin 2010, maar is door de bezwaren van de muziekstudio's onzeker.

Over een Nederlandse release wil Spotify niks bekendmaken. "Geen nieuws voor Nederland, maar we willen volgend jaar uitbreiden naar nieuwe territoria", mailt Spotify.

Petitie

Tot in mei konden Nederlandse een betaald abonnement nemen, maar daar kwam opeens een eind aan. Inmiddels er is een Facebook-groep die Spotify smeekt om naar Nederland te komen.