De BI Norwegian School of Management bekeek in de periode mei-oktober 2008 het muziekdownloadgedrag van meer dan 1900 internetgebruikers tussen de 15 en 20 jaar. Opmerkelijk genoeg geven de ondervraagden die wel eens illegaal muziek delen ook tien keer zoveel uit aan legale muziekdownloads als de groep die nooit iets illegaals downloadt. "Degenen die zeggen dat ze gratis downloaden zijn eigenlijk de grootste consumenten van betaalde muziek online", zegt onderzoekster Audun Molde tegen de Noorse krant Afterposten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het nog niet zo slecht gesteld is met het koopgedrag van 15- tot 20-jarigen. Vijftig procent had in de onderzochte periode minimaal eenmaal iets gekocht bij een muziekdienst zoals bijvoorbeeld iTunes of Amazon. Zes van de tien jongeren kocht in dat halfjaar ook nog een cd. Gemiddeld kochten de jongeren 5,1 cd's.

Platenlabel niet overtuigd

Een Noorse woordvoerder van platenlabel EMI laat weten niet overtuigd te zijn door het onderzoek. "Dit is niet het definitieve bewijs dat gratis downloads zorgt voor een toename aan het aantal betaalde downloads, zegt hij. "De consumptie van muziek neemt toe, terwijl de inkomsten afnemen", aldus de woordvoerder.

De Noorse studie onderschrijft een onderzoek uit 2006, nota bene uitgevoerd door Canadese belangenorganisatie voor de muziekindustrie. Uit dat onderzoek bleek dat p2p-gebruikers vaker cd's kopen dan mensen die niet downloaden. Downloaden zou dus geen negatief effect hebben op de verkoop van cd's of dvd's.