Volgens cijfers van de Recording Industry Association of America (RIAA) werd vorig jaar in de Verenigde Staten ruim 10 procent minder muziek (cd's, lp's, cassettebandjes) verkocht. De omzet daalde met 4,1 procent, van 14,3 miljard dollar in 2000 naar 13,7 miljard in 2001.

De omzetdaling is volgens de RIAA voor een belangrijk deel te danken aan de internetpiraterij.

"Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar voor de muziekindustrie en er is geen eenvoudige uitleg voor de afname in de verkoop. De economie zat niet mee en 11 september gooide roet in het eten, maar online piraterij en cd-branden vormen een belangrijke factor", aldus Hilary Rosen, directeur van de RIAA in een verklaring.

Uit een recent onderzoek van de RIAA blijkt dat 23 procent van de 2.225 ondervraagde muziekliefhebbers niet meer muziek heeft gekocht in 2001, omdat ze de muziek gratis kunnen downloaden of branden.

Het aantal cd-branders is sinds 1999 verdrievoudigd. In 2001 had 40 procent van de consumenten een brander, terwijl dat in 1999 nog 'maar' 14 procent was.