Digitale sloten op muziek en films remmen de omzetgroei en zijn niet in het belang van de consument. Dat stelt Kim Bayley, directeur van de Entertainment Retailers Association (ERA) in de Financial Times.

Bayley gooit de knuppel weer eens in het drm-hoenderhok in de aanloop naar het drukke 'kado-seizoen'. De muziekindustrie behaalt meer dan 40 procent van haar jaaromzet in het vierde kwartaal, maar de aanzwellende najaarsverkopen blijven tot nog toe achter in Groot-Brittannië.

De platenmaatschappijen zijn er 'als de kippen bij' om te constateren dat digitale verkopen de dalernde omzet van fysieke schijfjes in de verste verte niet compenseren. Maar hun voorliefde voor digitale slotjes 'zou wel eens debet kunnen zijn aan de tegenvallende verkoop van digitaal entertainment', aldus Bailey.

Consumenten hebben het gehad met drm, en verwarring door incompatibiliteit van de verschillende systemen drijft hen tot illegaal downloaden, zo vindt de voorganger van de Britse entertainmentverkopers. Recent onderzoek wees uit dat, als beide opties wordt geboden, consumenten vier keer zo vaak een drm-vrij bestand kopen dan een mét drm.

De labels zijn nog steeds te bang om van drm af te stappen, de voorzichtige experimenten van EMI en Universal doen daar niet aan af, aldus Bailey.