Negen van de twaalf meest bekeken YouTube-filmpjes zijn muziekvideo's, maar de Google-site blijkt een slechte betaalheer, bericht CNet.

Verdeelsleutel

Een aantal muzikantenmanagers zegt dat hun klanten nog nauwelijks hun aandeel in de advertentie-inkomsten hebben gekregen, terwijl dat de laatste maanden in overeenkomsten met de vier grootste platenmaatschappijen is vastgelegd. De verdeelsleutel hiervan is onbekend. Volgens YouTube worden de inkomsten opgespaard en met de maatschappijen gedeeld, maar daar hebben de artiesten nog weinig van gemerkt.

Volgens sommige managers komt dit doordat YouTube niet exact kan bijhouden welke auteursrechtelijk beschermde liedjes op de site worden gezet. De muziekmaatschappijen kunnen daardoor de gelden niet eerlijk verdelen, meent Jay Rosenthal van de muzikantenorganisatie Recording Artists Coalition.

Verbetering

Verschillende bronnen uit de muziekwereld wijten dit aan technologische problemen van de videosite, die hard zou werken aan verbetering. "Muziekmanagers vragen altijd snel om geld of ze dienen een aanklacht in. YouTube heeft enige tijd nodig om dit systeem te ontwikkelen", aldus een van de anonieme bronnen.

YouTube zelf zegt samen met partner Audible Magic in rap tempo de technologie te verbeteren, maar tot dusver zou er ook weinig verdiend zijn. Een woordvoerder van de site verwijst voor betaling door naar de muziekmaatschappijen. Van deze beweerde Warner Music dat artiesten wel betaling ontvingen, maar noemde de overeenkomsten met hen vertrouwelijk. De overige drie maatschappijen weigeren commentaar te geven op de wanbetaling.