In maart van dit jaar werd bekend dat het Amerikaanse mediabedrijf News Corp., ook eigenaar van bijvoorbeeld Fox en The Times, MySpace probeerde te verkopen aan videobedrijf Vevo. Die onderhandelingen blijken op niets uitgelopente zijn, waardoor het verlieslijdende platform in handen blijft van het bedrijf van tycoon Rupert Murdoch.

Te lage biedingen

News Corp. is daarom nu op zoek naar een ‘strategische partner’, zo meldt de Wall Street Journal. Dat is de enige manier waarop Murdoch nog iets van het geld dat hij in MySpace investeerde terug kan zien. Dat vertellen ‘bronnen dichtbij het vuur’ aan de krant, die overigens ook onderdeel is van News Corp.

De anonieme bron vertelt dat “het ontbreken van een bieder die bereid is om MySpace voor een hoge prijs te kopen de kans vergroot dat het mediabedrijf een groot aandeel houdt in het sociale netwerk”. Het is overigens niet zo dat niemand geïnteresseerd is in het sociale netwerk. Maar de geïnteresseerden boden significant minder dan de 100 miljoen dollar die News Corp. voor de website wil zien.

Snelst krimpende netwerk

Het mediaconglomeraat van Rupert Murdoch betaalde in 2005 580 miljoen dollar voor het sociale netwerk. Op dat moment was MySpace wereldwijd gezien het meest succesvolle sociale netwerk op internet. Na de introductie van met name Facebook veranderde dat snel, inmiddels is MySpace het snelst krimpende netwerk ter wereld.

MySpace erkende die status zelf eind vorig jaar door een functie in te bouwen waarmee het sociale netwerk kan worden gekoppeld aan Facebook. Die kwam tegelijk met een grote redesign van de website. MySpace is overigens nog wel erg populair onder (beginnende) artiesten.