Dat meldt het blad Entertainment Business (EB) op zijn website. In februari opende MySpace, dat onderdeel is van het News Corp imperium van Rupert Murdoch, met veel bravoure een dependance in Amsterdam. Het ging Hyves naar de kroon steken of mogelijk zelfs overnemen, zo repte het bedrijf.

Hyves te dominant

Driekwart jaar verder wordt het kantoor alweer opgedoekt en worden de Benelux-activiteiten ondergebracht op het kantoor in Berlijn. "We wisten van tevoren dat Nederland een moeilijke markt was. Wij belandden er vrij laat en hadden te maken met een grote tegenstander waar moeilijk tegenop te boksen viel", aldus de Nederlandse countrymanager van MySpace, Derek Fehmers, tegen EB.

Fehmers stelt het besluit van het hoofdkantoor 'jammer' maar wel 'logisch' is. "Het probleem schuilt erin dat Nederlanders MySpace vooral zien als contentsite en niet als sociale netwerksite. Maar die content halen ze voor het allergrootste gedeelte al van de Engelstalige MySpace", aldus Fehmers tegenover Webwereld. De meerwaarde van lokale content bleek te beperkt vanuit bedrijfsmatig oogpunt, zo bevestigt hij.

Focus op muziekdienst

MySpace heeft de afgelopen maanden nog een 'prima groei' qua leden gehad, stelt Fehmers. Sinds de officiele lancering in Nederland zijn er naar eigen zeggen zo'n 250.000 leden bijgekomen. In totaal heeft MySpace momenteel zo'n 650.000 Nederlandse leden.

Fehmers zelf gaat zich nu vooral bezighouden met de geplande uitrol van MySpace Music, de drm-vrije muziekwebwinkel en online streamingdienst die al in de VS draait in samenwerking met de grote vier labels. De lancering daarvan voor Europa en Nederland staat voor eerste kwartaal 2009 op de rol.