Het bedrijf voerde al gesprekken met Universal, Sony, Warner en EMI, meldt de Financial Times op basis van bronnen die bekend zijn met de zaak. Sommige topmannen zouden gezegd hebben vergevorderd te zijn in de gesprekken. Volgens andere zouden de gesprekken in in voorbereidende fase zijn. Zowel de platenmaatschappijen als MySpace weigeren commentaar.

Op dit moment loopt er nog een rechtszaak van Universal tegen Myspace. In 2006 beschuldigde de platenmaatschappij het vriendennetwerk van het schenden van auteursrechten. Gebruikers publiceerden video's en liedje van artiesten die onder contract staan bij Universal. De bedrijven proberen de zaak te schikken, aldus de anonieme bron.

Gevecht tegen iTunes

Als de deal doorgaat sluit moedermaatschappij van MySpace, News Corp, zich aan bij Amazon, Wal-Mart en andere bedrijven die de concurrentie aangaan met de iTunes winkel. Met het verschil dat MySpace wil verdienen met een advertentiemodel. Waarschijnlijk zal het ook mogelijk worden om muziek betaald te downloaden.

Diensten als Last.fm en Imeem proberen al via een advertentiemodel legaal muziek te verspreiden. Daarvoor werden afspraken gemaakt met de verschillende platenmaatschappijen.

Deze diensten hebben echter niet de kritieke massa die MySpace wel heeft met 110 miljoen gebruikers. Het bedrijf zou de platenmaatschappijen ook aan zich willen binden door ze een aandeel in het bedrijf te geven.