De rechter bepaalde op 7 maart in kort geding dat AbFab de abonnees van XS4ALL geen ongevraagde commerciële e-mail meer mag sturen. Het vonnis was gebaseerd op de vaststelling dat XS4ALL geen wettelijke vervoersplicht heeft. De internetprovider had daarom het recht derde partijen te verbieden spam via haar systemen te versturen, aldus de rechter. AbFab kondigde donderdag aan in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. Volgens het bedrijf doet het al dan niet hebben van een wettelijke vervoersplicht niet ter zake. Vier klanten van XS4ALL hebben daarop gereageerd door eveneens hoger beroep aan te tekenen, daarin bijgestaan door de internetprovider. XS4ALL is uiteraard tevreden over de uitspraak, maar meent wel dat de rechter niet voldoende is ingegaan op `de hinder die internetters ondervinden van ongevraagde e-mail, en de privacyschade die zij ondervinden door het ongevraagd vergaren, bewerken en verhandelen van hun e-mailadressen'. "In het kort geding volstond voor de rechter het feit dat wij geen vervoersplicht hebben, maar wij willen de argumenten van onze klanten nog eens behandeld zien. We willen dat de rechter een principiële uitspraak doet over de handel in persoonsgegevens", zo zegt XS4ALL-woordvoerder Sjoera Nas.

DMSA steunt AbFab

Directmarketingorganisatie DMSA heeft inmiddels bekendgemaakt AbFab bij het hoger beroep te zullen ondersteunen, mede door middel van een financiële bijdrage. Aanleiding voor de ondersteuning is het `belang van de vrijheid van commerciële communicatie', zo stelt de brancheorganisatie voor directmarketing-bedrijven in een persbericht. De organisatie noemt de uitspraak `tegenstrijdig', omdat de rechter erkent dat e-mailfilters en opt-out adequate manieren zijn om spam tegen te houden maar AbFab toch het versturen van ongevraagde reclame naar XS4ALL-abonnees verbiedt. Mede vanwege deze vermeende tegenstrijdigheid maakt het hoger beroep volgens de DMSA een `grote kans'. Volgens XS4ALL jagen filtersystemen internetproviders op kosten en is een opt-out systeem, waarbij de ontvanger moet aangeven geen reclamemail meer te willen krijgen, niet effectief. De DMSA weigert volgens XS4ALL-woordvoerder Nas bovendien een `collectieve opt-out', waarbij een bedrijf aangeeft op zijn domein helemaal geen spam te willen ontvangen.