Een woordvoerster van de privacywaakhond vertelt dit aan Webwereld bij een toelichting op de verkorte bewaartermijn voor reisgegevens van OV-chipkaartgebruikers. “Hiermee is de bemoeienis van het CBP met de OV-chipkaart zeker niet afgelopen", verzekert Lysette Rutgers.

Hoe lang?

Zij geeft aan dat het CBP zelf een onderzoek start naar het bewaren van reisdata voor marketingdoeleinden. Het gaat dan om de vraag of die informatie niet langer wordt bewaard dan strikt noodzakelijk is, wat de wet immers voorschrijft. Hoe lang dat dan mag zijn, verschilt per geval, legt de woordvoerster uit. Het gaat dan om het doel waarvoor de data wordt bewaard. “Bijvoorbeeld voor restitutie, dus terugbetalen aan reizigers, is het zes maanden."

Het is niet bekend wat de insteek, omvang en looptijd wordt van het nieuwe onderzoek naar het bewaren en benutten van OV-chipkaartdata. Het CBP doet daarover geen mededelingen, ook niet als onderzoeken al lopen. Pas na de afronding treedt de privacybewaker openlijk naar buiten.

TLS: wij niet

TLS laat Webwereld weten dat dit aankomende CBP-onderzoek niet van toepassing is op het bedrijf. “TLS heeft geen marketingdoeleinden. Wij zullen reizigers nooit aanbiedingen sturen", verzekert de woordvoerster. De vervoersbedrijven kunnen dat wel doen.

RET verwijst naar de nu bewaartermijnen die het CBP afdwingt. Woordvoerster Frouke Halbers van het Rotterdamse bedrijf zegt dat die privacywaakhond nu akkoord is met de richtlijnen die intern al waren opgesteld. Zij geeft aan dat er nog wel verschillende bewaarperiodes worden gehanteerd voor verschillende doeleinden.

RET: 2 jaar

Zo worden persoonsgegevens 24 maanden bewaard voor fiscale verplichtingen, zoals voor de Belastingdienst. Dezelfde tijdspanne geldt voor marktinformatie, wat volgens Halbers marktonderzoek naar geanonimiseerde groepen kan betreffen. De op last van het CBP ingekorte bewaartermijn van 18 maanden geldt voor financiële administratie, zoals btw en eventuele restitutie van reiskosten.

Navraag binnen RET bevestigt dat de categorie marktinformatie ook marketingdoeleinden omvat. Reizigersinformatie wordt voor die activiteit 24 maanden bewaard. Die informatie doet dan dienst “voor de uitvoer van marktonderzoek, het genereren van marketinginformatie, het ontwikkelen van producten en diensten, en het verbeteren van producten en diensten."

De NS heeft al aangegeven de OV-data marketingtechnisch te gaan gebruiken. Het bedrijf heeft plannen om klanten te benaderen op basis van geaggregeerd reisgedrag met marketingacties. Het gaat dan niet om losse reizen, maar om het reispatroon. Daarbij is het dan wel mogelijk dat een reiziger zich afmeldt voor reclameboodschappen. NS benadrukte daarbij zorgvuldig met de klantgegevens om te gaan.

Eerder wel akkoord

Het CBP heeft eerder al een kritische blik geworpen op marketing op basis van OV-chipkaartdata. Die activiteit kan op zich wel door de beugel als het in het belang van het bedrijf en de klant is. Een voorbeeld is het aanbieden van een reisproduct als blijkt dat een reiziger om de spits heen kan reizen.

Dit heeft het CBP bepaald toen het zich niet langer verzette tegen marketinggebruik van reis- en persoonsgegevens door de NS. De twee organisaties hebben daarover in november 2008 een privacydeal gesloten. “Maar echte marketing mag nooit zonder toestemming van de reiziger", aldus het CBP in een toelichting toen bij de start van een onderzoek naar vervoersbedrijf RET.