De websites braken deze week een officieus record: in een minuut 98.000 hits. Op dat moment trad in Nagano het Japanse schansspring-team aan. "Dit hoge aantal bezoekers in zo'n korte tijd is een absoluut record voor het Internet", meent Tom Furey van IBM. "Het voorgaande record was de landing van de Sojourner op Mars vorig jaar. Toen kregen de servers van de NASA zo'n tachtig miljoen hits per dag te verwerken. De Olympische websites van IBM halen de 140 miljoen per dag." Dat cijfer geeft wel een ietwat vertekend beeld. Furey telt de bezoekcijfers van de officiële homepage van Spelen in Nagano op bij die van de website waarop IBM uitlegt wat het bedrijf in Japan voor kunststukjes uitvoert. Op deze pagina kun je ook een screensaver downloaden en fanmail naar de atleten sturen. Wanneer er belangrijke wedstrijden aan de gang zijn in Nagano dan is de populariteit van Olympische homepage het grootst. Vooral in het verkeer vanuit de Verenigde Staten zijn grote pieken te zien. Het merendeel van de uitslagen haalt de Amerikaanse ochtendbladen namelijk net niet. Daarom surfen de Amerikanen overdag massaal naar de pagina's met uitslagen. Behalve de uitslagen is ook het Olympische nieuws populair. Andere veelbezochte delen van de website zijn de fanmail-service en de mogelijkheid om een e-mailtje te sturen naar de sporters. Fans hebben al meer dan 200.000 berichten gestuurd naar de atleten. Ook de 1400 homepages van de sporters worden goed bezocht. Andere (hoge) cijfers: de verwerking van de uitslagen heeft al meer dan een terabyte (1,099,511,627,776 bytes) aan data gekost en in totaal is er al meer dan drie terabytes is er aan informatie over het netwerk van het IBM Internet centrum gestuurd. "Wat IBM hier heeft klaargestoomd in zo'n korte periode is nog nergens voorgekomen", meent Furey. (Voor meer details over de technologie die IBM toepast voor de OS, zie Nagano: IBM gaat voor goud). Ondanks de vele informatie en de complexiteit van het geheel slaan de computersystemen van IBM zich goed door de Spelen heen. "De laatste cijfers overtreffen inderdaad onze verwachtingen." In het begin van de Spelen deed IBM het rustig aan. Het bedrijf wilde er zeker van zijn dat alles naar behoren werkte. IBM wilde niet dezelfde fout maken als in 1996 met de Olympische Zomerspelen in Atlanta. "Toen werkte het pers-informatie systeem niet goed. Maar nu gaan we er met vol vermogen tegenaan", zegt Furey. Lever je eigen bijdrage aan de piek van IBM door te klikken op de IBM-site of breng een bezoekje aan de officiële website van de Winter Games.