De ontwikkelingen rondom het verspreiden van muziek via Napster hebben zowel positieve als negatieve kanten. De weegschaal slaat echter door bij de groep mensen die menen dat Napster veel goeds gedaan heeft. Op de DEMO-beurs in Phoenix discussieerden diverse belanghebbenden uit de peer-to-peer wereld. Napster heeft een positieve bijdrage geleverd aan de bewustwording van het peer-to-peer principe onder gewone gebruikers en potentiële investeerders. "Napster heeft de ogen geopend", zei Jordan Ritter van Round 1-Private Capital Marketplace tegen Techweb. "Het heeft de peer-to-peer industrie bekender gemaakt." De manier waarop Napster werkt is niet helemaal peer-to-peer. Napster staat toe dat bestanden gedeeld worden, waarbij de informatie over wie wat heeft op centrale servers opgeslagen is. Het echte peer-to-peer principe maakt het mogelijk dat bestanden en gegevens over bepaalde computers gedeeld worden. Maar het grote verschil is dat bij peer-to-peer geen centrale server gebruikt wordt. Anderen menen dat 'peer-to-peer' tot een modewoord geworden is. Net als 'internet' en 'dot-com'. "Veel mensen hebben de klok horen luiden, maar weten eigenlijk niet waar de klepel hangt", zegt Edward Jung, CEO van OpenDesign. "Bovendien heeft het gedoe rond digitale copyrights in de meeste gevallen niets met de activiteiten van de peer-to-peer industrie te maken." Zo zijn er bedrijven bezig met het ontwikkelingen van oplossingen om snel data en gegevens te kunnen vinden over grote netwerken. Napster heeft bijgedragen tot een andere bewustwording van de consument op internet. "Napster heeft muziek nagenoeg gratis gemaakt", zegt Ritter, "het is nu aan ons om 'gratis' om te vormen tot 'bijna gratis'."