Napster-eigenaar Roxio lanceert donderdag een bètaversie van Napster 2.0. De officiële start van de dienst is op 29 oktober. De dienst verkoopt muzieknummers voor een dollar per stuk of tien dollar per album. Daarmee ligt de prijs gelijk aan de al bestaande muziekdiensten zoals Apples iTunes Music Store, MusicMatch, BuyMusic.com en Rhapsody van RealNetworks. Napster 2.0 heeft bij de start een assortiment met een half miljoen nummers. "De gebruikers zullen in een omgeving komen waar alles even duur is. Elk nummer dat ze kiezen kan op een cd gebrand worden of op een mp3-speler worden overgezet", vertelt Roxio-directeur Chris Gorog. "De gebruikers zullen niets merken van de gebruikersvoorwaarden omdat ze zo ruim zijn." Na het verbod dat Napster in 2000 werd opgelegd, kwam de muziekdienst in handen van het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Verwoede pogingen om de sterke naam te verbinden aan een legale muziekdienst, liepen echter op niets uit. In november vorig jaar nam softwaremaker Roxio Napster van Bertelsmann over voor ruim vijf miljoen dollar. Al snel was duidelijk dat Roxio dezelfde bedoelingen had en Napster wilde herintroduceren als legale muziekdienst. Om dat snel te realiseren, nam de softwaremaker in mei muziekdienst Pressplay over.