Napster heeft zware concurrentie te verduren. Zo is Sandisk met Realnetworks bezig een mp3-speler op de markt te brengen in combinatie met een online muziekwinkel en kwam Microsoft met het Zune-initiatief. Dit alles om marktleider Apple van de troon te stoten.

Sinds Napster is getransformeerd tot een legale muziekdienst heeft het grote moeite abonnees te krijgen. In maart van dit jaar had de dienst nog 606.000 leden. In juni was dat gedaald naar 512.000 leden. In het vorige kwartaal kwam de omzet van Napster uit op 28,1 miljoen dollar. Het verlies over dat kwartaal was 9,8 miljoen dollar.

Kort na de oprichting in 1999 werd Napster een ongekend succes en maakte het bestandsuitwisseling via een p2p-netwerk gemeengoed. Het bedrijf riep de toorn van de platenindustrie over zich af en moest sluiten. Andere p2p-diensten volgden snel. Enkele jaren na de nederlaag kocht Roxio het recht op de naam Napster en bracht in 2003 de huidige legale variant op de markt.