Dit meldt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in het VNG Magazine van deze week. "We krijgen veel klachten over vrachtwagens die sinds kort dwars door onze dorpen rijden", aldus Mark Smit van de gemeente Delfzijl in VNG Magazine. "Als je zo'n klacht gaat onderzoeken, blijkt dat deze vrachtwagens een compleet onlogische route nemen."

Vooral vrachtwagenchauffeurs die niet bekend zijn in de regio, vertrouwen vaak blindelings op de kortste route die het navigatiesysteem voor ze uitstippelt. Zo zouden chauffeurs die de aanwijzingen van hun navigatiesysteem volgen op het traject Nieuwe Schans-Delfzijl zo'n veertig kilometer uitsparen doordat ze door lintdorpen rijden, maar hier staat tegenover dat op een groot deel van het traject maar dertig of vijftig kilometer per uur gereden mag worden.

"De meesten rijden echter tachtig en remmen pas af als ze bij een bocht komen. Dit vrachtvereer hoort thuis op twee- of vierbaans wegen, maar niet op sluipwegen", aldus Theo Nijland van de klankbordgroep Woldendorp tegenover VNG Magazine.

Het Algemeen Dagblad meldt dat de VNG de problemen op 4 oktober wil bespreken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, tijdens het tweemaandelijkse overleg van gemeenten, provincies, waterschappen en het ministerie.

Maatschappelijk probleem

Stephan van Kruisselberge van Tomtom reageerde in de Telegraaf op het VNG-artikel. Volgens Van Kruisselberge kunnen klanten zelf de ideale route kiezen, en is het dan ook hun eigen verantwoordelijkheid als ze ervoor kiezen door dorpen te rijden. "Als zij sluipweggetjes nemen om op die manier files of andere drukke punten te vermijden, zie ik dit meer als een maatschappelijlk probleem. Het ligt dan niet aan onze systemen", aldus Van Kruisselberge tegenover het dagblad.

In een verklaring stelt Tomtom verder dat het beperkte aantal auto's met navigatiesystemen niet verantwoordelijk kan zijn voor een toename in het verkeer in dorpen.