In 'IBM and the Holocaust: The Strategic Alliance Between Nazi Germany and America's Most Powerful Corporation' betoogt historicus Edwin Black dat technologie van IBM de systematische vervolging en vernietiging van de joden en andere minderheden in belangrijke mate mogelijk heeft gemaakt. Het nazi-regime van Adolf Hitler zou ponskaarten en sorteermachines van IBM, een waar Amerikaans symbool, hebben gebruikt om zijn slachtoffers in kaart te brengen. "De holocaust zou ook zonder IBM wel hebben plaatsgevonden", zo zei Black in de media. "Maar de holocaust die wij kennen, met die massale aantallen slachtoffers, dat is de holocaust die plaatsvond met behulp van technologie van IBM. De Nazi's konden daardoor zo snel en effici├źnt opereren." Black wijst er op dat in 1937 de toenmalige IBM-topman Thomas Watson van Hitler een onderscheiding ontving die werd uitgereikt aan buitenlanders die van betekenis waren voor het Derde Rijk. Onderzoeker David Barnouw van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) reageerde kritisch op het boek. Black zou de holocaust teveel terugbrengen tot een administratieve kwestie. Met de gevolgde redenering zouden ook de spoorwegen als schuldige kunnen worden aangewezen. "Op deze manier komen er steeds meer schuldigen en raken de Duitsers buiten beeld." Een groep Amerikaanse advocaten is, op basis van het boek, een rechtszaak begonnen tegen IBM waarin het namens Holocaust-slachtoffers en nabestaanden een schadevergoeding eist. De groep heeft al eerder soortgelijke zaken tegen onder meer Europese banken en verzekeringsmaatschappijen gewonnen. IBM heeft nog niet openlijk gereageerd op het boek, maar wel via de interne website een bericht geplaatst voor de 307.000 medewerkers van de onderneming. Daarin zegt het computerconcern dat het gebruik van de machines al geruime tijd bekend is. IBM zou verder de grip op haar Duitse dochter, nadat Hitler aan de macht kwam, gaandeweg verloren zijn, 'zoals honderden andere buitenlandse bedrijven'.