Bright bericht over het snijvlak van technologie en lifestyle. Naast een eigen website en papieren publicatie, zet Bright ook sterk in op video en televisie. Daarmee staat de site in sterk contrast met uitgeverij NDC|VBK, die zijn geld verdient met de uitgave van kranten, huis-aan-huisbladen en boeken.

Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Techmedia haalt dit jaar een omzet van zo'n 1 tot anderhalf miljoen euro en is dit jaar voor het eerst winstgevend, zegt directeur en oprichter Oscar Kneppers tegen Webwereld.

De nieuwe eigenaar koopt zo'n driekwart van de aandelen, waarbij aandeelhouders Annemarie van Gaal en Joop van den Ende worden uitgekocht. Kneppers halveert zijn belang naar zo'n 25 procent.

Geen synergie

Kneppers onderkent dat er weinig overeenkomsten zijn tussen de romans die NDC|VBK uitgeeft, huis-aan-huis-blaadjes en Techmedia. Maar juist die diversiteit ziet de uitgever als waarborg voor een zelfstandige toekomst. "Dat was een garantie, dat ik niet zou worden op geslokt maar dat de tent zou draaien zoals hij is," zegt Kneppers. "Aan ons DNA wordt niet getornd."

Aan de plannen voor de huidige Bright zal niets veranderen. Maar de uitgever hoopt nu versneld werk te kunnen maken van een internationale expansie, waarbij Bright ook in Zweden, Tsjechi├ź en mogelijk in Engeland zal verschijnen. Een eerste buitenlandse editie moet uiterlijk begin 2009 een feit zijn.

Kneppers maakte tijdens de internethype van 1999 en 2000 furore als uitgever van Emerce. De titel werd in 2001 overgenomen door Quote Media. Onder druk van dalende advertentie-inkomsten ontstond er in 2003 een conflict tussen Kneppers en Quote Media, waarna Emerce failliet werd verklaard. Het tijdschrift beleefde later dat jaar een doorstart als onderdeel van VNU, het huidige VNU Media.