Accenture deed onderzoek naar de digitale overheidsdiensten – e-government genoemd – van 22 verschillende landen, waaronder Nederland. Steeds meer diensten zijn in ons land via internet te bereiken, zo luidt een van de conclusies. De kopgroep wordt gevormd door Canada, Singapore en de Verenigde Staten. De overheid van deze landen gaat net wat verder dan in andere landen gebeurt, zo stelt Accenture. De drie landen hebben alle een enkele overheidsportal waar de consument alle soorten informatie kan bekomen. Ook Nederland heeft een overheidsportal: Overheid.nl. Maar er kan nog veel worden verbeterd. Vaak is er niet meer mogelijk dan een brochure online te lezen, echte interactiviteit is in veel gevallen ver te zoeken. Een gunstige uitzondering is de belastingdienst. Nederland bevindt zich samen met Noorwegen, Australië, Finland en Engeland in de groep 'Visionary Followers'. "In Nederland heeft de overheid heel veel informatie online gezet. Nu moet men de diepte ingaan door de diensten 'transactioneel' te maken", zo zegt Van Rosendaal. Met andere woorden: burgers en bedrijven moeten online transacties kunnen verrichten, zoals het aanvragen van een paspoort of het online invullen van documenten. Tot de 'Steady Achievers' behoren landen als Frankrijk, Spanje, Ierland, België en Duitsland. De landen die het minst aan e-government doen zijn Japan, Brazilië, Maleisië, Zuid-Afrika, Italië en Mexico. Accenture onderzocht in totaal 165 overheidsdiensten van 22 landen. De vraag was hoeveel van deze diensten – variërend van belastingen tot posterijen – op internet te vinden zijn en in welke mate. Nederland heeft samen met Ierland en Noorwegen de laatste tijd de grootste progressie geboekt, aldus Accenture.

Eerdere relevante berichten:
EPN ziet groot draagvlak bij gemeenten voor e-stemmen (02 februari 2001)
Minister wil voor internet aparte consumentenbond (19 oktober 2000)
Matig gebruik mogelijkheden van internet door overheid (20 november 2000)