Webwinkelen is nog lang niet ingeburgerd in Europa, zo becijfert het Brusselse statistiekbureau Eurostat in een onderzoeksrapport (pdf). In Bulgarije en Roemenië heeft slechts drie procent van de bevolking het afgelopen jaar iets via internet gekocht.

Noordwest-Europese landen lopen voorop met webwinkelen, met Nederland en Denemarken bovenaan: 55 procent van de bevolking heeft in 2007 wel eens online geshopt. De data van Denemarken zijn echter van 2006, wat suggereert dat Denemarken de verdiende Europees kampioen webwinkelen 2007 is. Het gemiddelde, van 27 Europese landen, ligt op dertig procent van de bevolking.

Hup Holland Hup

Uit gegevens over de laatste drie maanden van het jaar blijkt wel dat Nederlanders het meest gebruik maken van internet in het algemeen: 84 procent van de bevolking ging online. In Griekenland was dat bijvoorbeeld maar 33 procent. Het Europees gemiddelde is 57 procent.

Ook internetbankieren is populair in ons land, 77 procent maakt ervan gebruik. Hier moet 'Holland' alleen Finland (84 procent) en Estland (83 procent) voor laten gaan.

Webwinkelfobie

Het onderzoek is opgezet naar aanleiding van 'Veiliger Internetdag' op 12 februari en gaat dan ook in op security-kwesties. Hierbij scoort Nederland gemiddeld: 14 procent van de Nederlanders (Europa: 12 procent) durfde afgelopen jaar niet online te shoppen uit angst voor gegevensdiefstal of nadere webdreigingen.

Twintig procent van de Nederlanders had vorig jaar last van één of meer virussen op hun computer. Het europees gemiddelde ligt op 23 procent. Litouwen had het meest last van computervirussen: 41 procent van de Litouwers was de klos.