De reprimande uit Brussel staat in het jaarlijkse telecomrapport (pdf) van de Europese Commissie. "De Nederlandse autoriteit moeten ervoor zorgen dat mobiele operators de benodigde informatie leveren aan 112. Locatiegegevens moeten naar de hulpverleners gestuurd worden zodat ze sneller kunnen reageren."

Lokalisatie van de beller

Sinds 2003 moeten de telecombedrijven aan de hulpdiensten informatie verstrekken over de plaats waar de beller zich bevindt, zodat zij de slachtoffers van ongevallen snel vinden. In de meeste EU-landen is dat inmiddels praktijk. Maar Nederland is dat - net als in Italië, Litouwen, Roemenië, Slowakije en Bulgarije - nog niet beschikbaar. Van degene die belt met een vaste telefoon is de locatie wel direct beschikbaar, maar de gegevens van mobiele bellers worden niet doorgegeven.

De zaak leidde in oktober 2008 tot een veroordeling van het Europese Hof, maar dat heeft tot op heden nog niet tot actie van Nederlandse zijde geleid. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken: "De 112-centrale in Driebergen kan het aan, maar het is een kwestie van afspraken maken met telecomaanbieders. Dat was voor het einde van 2008 gepland, maar is blijkbaar vertraagd."

Universeel alarmnummer

Het Europese alarmnummer 112 is in 1991 geïntroduceerd om, naast de nationale noodnummers, één universeel alarmnummer voor alle EU-lidstaten in te voeren om de hulpdiensten toegankelijker te maken, met name voor reizigers. Sinds 1998 zijn de lidstaten op grond van EU-regels verplicht ervoor te zorgen dat alle vaste en mobiele telefoongebruikers 112 gratis kunnen bellen.