De groei in bestedingen aan online reclame vindt vooral plaats in nieuwere markten. Dit blijkt uit een jaarlijkse studie van Interactive Advertising Bureau Europe en PricewaterhouseCoopers.

Van alle 19 gemeten landen in Europa steeg Sloveni├ź het hardst (77 procent), gevolgd door Polen (60 procent) en Oostenrijk (45 procent). Onderaan bungelt Nederland (9 procent), op flinke afstand achter Frankrijk (18 procent).

Verzadigde markt

IAB geeft aan dat het niet geheel verrassend is dat de opkomende markten de sterkste groei doormaken. De markt voor online advertenties is daar immers relatief jong.

Nederland wordt gekenschetst als "Europa's early adopter van online advertenties", en heeft dus van alle landen de meest verzadigde markt. De waarde van de online mediabestedingen in Nederland was in 2008 794 miljoen euro. Dat is 18 procent van de totale mediabestedingen.

Vergeleken met VS

De online advertentiemarkt als geheel doet het goed in Europa vergeleken met de Verenigde Staten. Europa als totaal groeide 20 procent naar een totale waarde van 12,9 miljard euro. In de VS was de groei in 2008 10,6 procent. Daar werd vorig jaar nog 16,6 miljard euro besteed aan online advertenties.

De groei in mediabestedingen in de Europese landen zit vooral in zoeken (43 procent), gevolgd door rubrieksadvertenties (17,4 procent), banners (15,1 procent) en e-mail (12,2 procent). In Nederland zit maar liefst 50 procent van de online mediabestedingen in de zoekmarkt.

2009, moeilijk jaar

Voor 2009 zijn de verwachtingen heel anders; analisten zijn somber gestemd. Eva Berg-Winters, senior manager bij PricewaterhouseCoopers: "We verwachten krimp in de volwassen markten. En waar nu nog groei is, verwachten we dat die veel lager zal zijn dan voorheen." Uit de jongste cijfers van IAB blijkt dat de Amerikaanse bestedingen aan online advertenties in het eerste kwartaal van 2009 zijn gekrompen met 5 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2008.