Dit blijkt uit een telefonisch onderzoek onder ruim duizend huishoudens door onderzoeksbureau Multiscope. Op dit moment is in 32 procent van alle Nederlandse huishoudens een dvd-speler aanwezig, een verdrievoudiging van de penetratie binnen één jaar. Bovendien geeft 14 procent aan een speler te willen aanschaffen. De stijgende populariteit is volgens Multiscope deels te verklaren doordat dvd-spelers `nagenoeg standaard' worden bijgeleverd in nieuwe pc's. Van de op dit moment in de huishoudens aanwezige dvd-spelers is bijna de helft (45 procent) ingebouwd in een pc. Een jaar geleden was dit nog 37 procent. Binnen de markt voor standalone spelers blijkt dat drie toonaangevende merken 65 procent van de markt bezitten. Sony is marktleider met een aandeel van 29 procent, gevolgd door Philips (22 procent) en Pioneer (14 procent). Panasonic, JVC, Kenwood, Akai en Samsung hebben een duidelijk kleiner aandeel. In totaal werd in 2001 door huishoudens met een dvd-speler 358 miljoen euro uitgegeven aan audio en video dvd's, waarvan audio-schijven met 64 procent het grootste aandeel hadden. Ongeveer de helft van de huishoudens met een dvd-speler kocht vorig jaar ook daadwerkelijk dvd's.