Dit blijkt uit het derde Global e-Commerce Report van NIPO Interactive. Inmiddels maakt 61 procent van de bevolking van zestien jaar en ouder minimaal een keer per maand gebruik van het internet. Een jaar geleden was dat percentage nog 52 procent. Volgens het NIPO is het aantal gebruikers sneller gegroeid dan een jaar geleden. "De sterke toename laat zien dat de groei van het internetgebruik in Nederland nog niet voorbij is", aldus het NIPO. Samen met de Scandinavische landen, Canada en de VS behoort Nederland nu tot de absolute wereldtop, zo concluderen de onderzoekers, die meer dan 42.000 personen in 37 landen ondervroegen.

Winkelen

Het percentage online shoppers in Nederland groeide dit jaar slechts met 2 procent. Volgens het NIPO Interactive wordt de achterblijvende groei verklaard uit het feit dat de gemiddelde internetter meer weg krijgt van de gemiddelde Nederlander. "Deze gemiddelde Nederlander is over het algemeen iets conservatiever qua internetgedrag dan de eerste gebruikers", aldus het NIPO. Wat het online winkelen betreft behoort Nederland niet tot de wereldtop met een gedeelde elfde plaats. Voorop lopen Korea, Duitsland, de VS en Hongkong. Wereldwijd geldt veiligheid als de belangrijkste drempel voor online shoppen. Ook in Nederland is dit belangrijk, net als de onzekerheid over de kwaliteit van het online aan te schaffen product.

Boeken populair

Boeken worden in Nederland het meest via het internet gekocht (29 procent van de online shoppers). Op de tweede plaats staat muziek (23 procent). Het online aanschaffen van kleding via sites als Wehkamp, Neckerman en Otto kent de grootste stijging. Het gemiddeld uitgegeven bedrag per online shopper komt in Nederland uit op 388 euro per maand. Het wereldwijde gemiddelde is 499 euro.