Dit blijkt uit onderzoek van Intomart en M&I Partners onder bijna 1400 Nederlanders. Opdrachtgevers van het onderzoek zijn onder meer Internet Society Nederland (ISOC), MCI WorldCom, Ericsson, en het ministerie van Economische Zaken. Als daadwerkelijk 51 procent van de Nederlanders de weg naar internet heeft gevonden, is Nederland wereldwijd koploper. In geen enkel ander land wordt internet door zoveel mensen gebruikt. Zelfs niet in de Verenigde Staten, waar volgens een onderzoek van Nielsen Netratings in juli 1999 een kleine 40 procent van de bevolking regelmatig internet gebruikt. Scandinavische landen zijn van oudsher koploper met 'internetpenetratie'. In IJsland was volgens onderzoek van Gallup in februari 1998 al 45 procent van de mensen regelmatig op internet. Uit cijfers van onderzoeksbureau ProActive bleek vorige maand nog dat 22 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder een keer in de twee weken surft op internet. (Zie nieuws van 14 oktober.) In zeer korte tijd zou dat percentage dus meer dan verdubbeld zijn. Gratis toegang Onderzoekers van Intomart en M&I Partners schrijven de enorme groei toe aan de opkomst van gratis internetaanbieders. Veel mensen blijven echter achterdochtig. Er moet een adder onder het gras zitten als iets gratis wordt aangeboden, weet de Nederlander. Er blijkt veel angst te zijn voor misbruik van persoonlijke gegevens. Ook de hoge telefoonkosten zijn een drempel. Ook al zijn er geen abonnementskosten, de telefoontikken blijven tellen. Overige redenen om de stap naar internet uit te stellen zijn: ingewikkelde technologie en de zin van het wereldwijde web niet in zien. Internet als informatiebron Internet wordt door de Nederlander vooral gebruikt als informatiebron, niet als vorm van vermaak. Slechts 7 procent van de ondervraagden zegt entertainment te zoeken op het net, een tegenvallend cijfer voor alle aanbieders van online vermaak. Nog geen 3 procent van de Nederlanders gebruikt internet om online handel te drijven, zo blijkt uit het onderzoek. Uit het eerdere onderzoek van ProActive kwam een ander cijfer, 6 procent van de Nederlandse internetters zou online inkopen doen. Het stereotiep van de gemiddelde internetgebruiker klopt nog steeds: goedopgeleide mannen, werkend of nog studerend.