Volgens analistenfirma Forrester neemt Nederland een derde plek in Europa in, ver voor Frankrijk. Sterker: Nederland is voorloper in de Westerse wereld, zegt outsourcing-expert Marco Gianotten.

Van alle uitbesteedde ict-projecten in Europa met een waarde van 10 miljoen euro of meer neemt Nederland in 2008 bijna 12 procent voor zijn rekening. Groot-Brittannië en Duitsland nemen respectievelijk 36,4 en en 19 procent van alle ict-projecten voor hun rekening, Frankrijk blijft steken op 8,5 procent.

“En dat zijn absolute cijfers”, zegt directeur Marco Gianotten van adviesbureau Giarte Media Group. “Relatief gezien is Nederland het meest uitbestedende land in de Westerse wereld. Dat is ook iets wat Microsoft bijvoorbeeld heeft onderkend. Dat bedrijf heeft een lijst met de belangrijkste klanten in Nederland, en 60 procent daarvan besteedt zijn desktop uit. Er is geen land in de wereld waar dat percentage zo hoog ligt. In Amerika is het 25 procent.”

Detachering en Outsourcing

Er bestaat een duidelijk verschil tussen detachering en outsourcing. “Je hebt de losse projecten, waarbij het risico bij de klant ligt”, zegt Gianotten. Maar bij het echte outsourcen gaat het volgens de Giarte-directeur om langlopende beheercontracten. “Het risico ligt wordt dan juist door de dienstverlener gedragen. Je hebt het dan over het uitbesteden van je complete SAP-omgeving, of van de complete HR-administratie.” Daarbij spelen Service Level Agreements (SLA's) een rol: afspraken waar de leverende partij niet onderuit kan. “Er zit een resultaatverantwoordelijk aan vast. De aansturing ligt dan ook daar”, aldus Gianotten.

Dat voordeel is in Nederland volgens Gianotten 'vrij vroeg' onderkend. “Als je De Engel van Amsterdam van Geert Mak leest, dan weet je bijvoorbeeld dat de Amsterdammers als eersten specialismen toepasten, en het bakken van brood hebben uitbesteed aan iemand anders”, zegt Gianotten. “Nederlanders zijn altijd al een handelsvolk geweest. Een handelsvolk maakt iets niet zelf, maar assembleert. Dat zit in onze aard.”

Bittere noodzaak

Maar belangrijker is dat het in Nederland pure noodzaak is voor bedrijven om naar outsourcing te grijpen. ”Relatief kent Nederland alleen kleine en middelgrote organisaties zonder grote ict-afdelingen. Die redden het anders niet. Zelfs bedrijven die de ruggegraat van de Nederlandse economie hebben niet meer dan 200 ict'ers”, aldus Gianotten.

Ook kent Nederland relatief weinig technici en ict'ers. “Nederland is niet echt een techniekland. We roepen wel dat het belangrijk is, maar we hebben maar drie technische universiteiten. Dat is op ons bevolkingsaantal heel weinig. In Bangladesh, een van de armste landen ter wereld, komen relatief veel meer ict-studenten van de universiteit af.”

De redenen dat outsourcing in Nederland zo enorm is, zijn niet alleen maar negatief. “Bedrijven zijn hier heel adaptief”, vindt Gianotten. “We lopen op veel dingen voor. Een van mijn klanten wil zich nu al storten op de virtuele cloud. Daarnaast zijn we absoluut gezien de derde markt van Europa.”