Het project werd dinsdag gepresenteerd op het Mediapark Jaarcongres. Een project onder leiding van de Stichting iMMovator wil met steun van het bedrijfsleven de driehoek Amsterdam-Almere-Hilversum omvormen tot dé digitale doorvoerhaven van Europa, zoals Rotterdam dat is op transportgebied.

De planmakers hopen Nederland uit te bouwen tot een internationaal knooppunt voor opslag en distributie van digitale media, een rol die vooral Londen en Parijs nu bekleden in Europa. Zo zou Nederland in toekomst HD-films moeten leveren aan bijvoorbeeld consumenten in Litouwen die films bestellen bij hun lokale internetprovider. Ook zou Nederland de verrekening tussen de Litouwse internetprovider en de Amerikaanse contenteigenaar kunnen faciliteren.

Impuls mediaindustrie

Projectleider George Freriks van Dutch Media Hub: “Het project moet een impuls geven aan de Nederlandse mediaindustrie. Met betere verbindingen kunnen mediabedrijven hun content internationaal beter verspreiden, en content uit het buitenland naar Nederland halen. Ook wordt Nederland door betere connectiviteit een interessanter vestigingsklimaat voor buitenlandse mediabedrijven.”

Volgens de initiatiefnemers is de digitale infrastructuur van het noorden van de Randstad uitstekend geschikt om de rol van digitale doorvoerhaven te vervullen. “Amsterdam kent veel creative industrie, Hilversum is traditioneel de plek voor radio- en tv-uitzending en Almere is sterk in ict”, zo staat in rapport dat Dialogic schreef in opdracht van het consortium. Bovendien heeft Amsterdam het grootste internetknooppunt in de wereld: de AMS-IX (Amsterdam Internet Exchange).

Heemskerk

Op het Mediapark Jaarcongres sprak staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken zich positief uit over het project Dutch Media Hub. “We moeten niet alleen een fysieke toegangspoort voor Europa zijn met de Rotterdamse haven, maar ook een digitaal knooppunt zijn. De Dutch Media Hub biedt kansen op schaalvergroting van de mediasector. Meer geld verdienen dus."

Een succesvolle realisatie van een digitale hub zou een marktpotentieel van 500 miljoen euro per jaar opleveren, schrijft Dialogic in het rapport. Maar eerst moet het project nog gerealiseerd worden. Dutch Media Hub heeft steun van onder meer de gemeentes Almere, Amsterdam, Hilversum en de provincie Noord Holland. Ook wordt het project reeds financieel gesteund door het Ministerie van Economische Zaken.

Dutch Media Hub hoopt dat het Nederlandse bedrijfsleven ook investeert in de plannen om Amsterdam-Almere-Hilversum om te vormen tot een digitale doorvoorhaven. Een aantal faciliterende bedrijven en SBS Broadcasting participeren al in het project.

Global Media Network

Een andere deelnemende partij, BT, maakte op het Mediapark Jaarcongres bekend dat het zijn wereldwijde medianetwerk (Global Media Network) uitbreidt naar het Mediapark in Hilversum. Daarmee zegt BT een hoogwaardig en concurrerend alternatief te leveren voor buitenlandse verbindingen via satelliet of huurlijnen. Ook heeft Nederland zo snelle toegang wordt om andere mediahubs van BT.

Zo verwerkt de BT Tower in Londen wekelijks 100.000 uur aan digitaal uitzendmateriaal. Volgens BT wordt hierdoor real-time uitwisseling van data en video van hoge kwaliteit mogelijk tussen Nederland en andere landen. De dienstverlening is naar verwachting vanaf september dit jaar gereed voor gebruik.

Volgens Edwin Hageman van BT Benelux is het hard nodig om digitale infrastructuur te verbeteren. “Als je goede kwaliteit beelden uit de VS wilt, dan moet je banden laten overvliegen. Met ons netwerk hoeft dat niet meer. Vrijwel alle grote media zitten op ons netwerk.” Ook voor consumenten kan het Global Media Netwerk voordelen bieden, zo voorziet Hageman. “Omdat het makkelijker is om content binnen te halen zou het aanbod van Nederlandse contentverspreiders groter kunnen worden.”