Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking begeeft zich inmiddels op internet, zo meldt Pro Active International op basis van de halfjaarlijkse Nationale Internet Monitor. Drie jaar geleden was dat nog slechts 15 procent.

Gemiddeld is de Nederlandse internetter eens per twee dagen 34 minuten online, wat voor de gehele Nederlandse bevolking neerkomt op een gemiddelde van 9 minuten per dag. De tijd die online wordt doorgebracht gaat volgens Pro Active vooral ten koste van televisie kijken, en in mindere mate aan het lezen van boeken en aan de nachtrust.

De 'digitale kloof' tussen jongeren en ouderen, mannen en vrouwen, hoger en lager opgeleiden, wordt volgens het onderzoeksbureau steeds kleiner. Van de Nederlanders jonger dan 45 jaar is inmiddels al driekwart, ongeacht variabelen als opleiding of geslacht, één keer in de afgelopen twee weken online geweest. Deze 'dekking' neemt bij de hogere leeftijdsgroepen sterk af. Dan wordt ook het verschil naar geslacht en opleiding steeds groter.

E-mailen blijft de populairste activiteit op internet. Vrijwel iedereen die online is, verstuurt en ontvangt e-mail. Bijna 60 procent van de internetters zocht naar specifieke informatie, de helft surfde zomaar wat, bijna 40 procent las online nieuws (iets meer dan de helft in heel Europa). Verder chat een kwart van de internetters en is eenvijfde online bezig met audio, video of spelletjes.

Nog forse groei e-commerce

Online kopen zit minder in de lift dan in het verleden werd aangenomen, maar volgens Pro Active is er nog steeds sprake van een forse groei. Het onderzoeksbureau voorziet dit jaar een e-commerce omzet op de consumentenmarkt van 2,1 miljard gulden, een half miljard (ruim 30 procent) meer dan het jaar ervoor.

In de zakelijke markt zou dit jaar een omzet van 5,5 miljard gulden worden behaald, tegen 3,3 miljard vorig jaar. Voor heel Europa komt de zakelijke e-commerce omzet uit op 90 miljard gulden. Overigens nemen Groot-Brittanië en Duitsland hiervan bijna 60 procent voor rekening.

Volgens een eveneens donderdag gepresenteerd onderzoek van Taylor Nelson Sofres in samenwerking met het NIPO heeft 18 procent van de Nederlandse internetter de afgelopen maand iets gekocht of besteld. Een jaar eerder was dat 12 procent. De Verenigde Staten blijven marktleider; eenderde van alle internetters koopt daar online. Volgens Pro Active heeft 15 procent van de Nederlandse internetters de afgelopen weken iets gekocht of zich online georiënteerd op een aankoop.

De gemiddelde privé-aankoop online is 190 gulden, in de zakelijke markt is dat bedrag de 1000 gulden al gepasseerd. Computerhardware is in beide categorieën het meest verkochte product, met een omzetaandeel van ongeveer een kwart.

Creditcard niet populair

De creditcard blijft in Nederland een weinig populair betaalmiddel. Van de aankopen wordt 23 procent met een creditcard betaald, tegen 50 procent in heel Europa. Steeds vaker worden aankopen gedaan bij bekende bedrijven en steeds vaker in eigen land. Mede daardoor wordt betalen 'op rekening' of met een acceptgiro nog populairder.

Privacykwesties baren de Nederlandse internetter minder zorgen dan de gemiddelde Europese internetgebruiker, aldus Pro Active. In Nederland maakt 35 procent zich hier zorgen over, in Europa 52 procent.