Een kwart van alle werknemers in Nederland gebruiken social tools. Daarmee scoort ons land het hoogst van alle onderzochte landen in West-Europa, blijkt uit een studie van Deloitte in opdracht van Google. Personeel in Nederland wil graag deze social tools (van Skype, Dropbox en Google Drive tot Podio en Mezzanine) die zij privé gebruiken, inzetten op het werk. Liefst 77 procent van de Nederlandse werknemers gebruikt thuis ook één of meerdere sociale media.

Geef ons meer

Wij zijn er ook van overtuigd (57 procent) dat collaboration tools (onder andere gedeelde documenten, videoconferenties en instant messaging) leidt tot meer productiviteit, transparantie en betere onderlinge communicatie. Tevreden met de tools die we nu daarbij aangereikt krijgen, zijn we echter (21 procent) vrijwel niet.

Klik voor groot

De in totaal 3433 respondenten, waarvan 380 in Nederland, willen daarom graag méér. Een schamele 6 procent zegt tevreden te zijn met de digitale collaboration-tools waarmee wel wordt samengewerkt op het werk. Ruim de helft, 54 procent, geeft aan dat zij werken in een omgeving met lage innovatie en lage samenwerkingsmogelijkheden.

Zelfs al het niet mag

Managers en leidinggevenden hebben in ons land opvallend weinig controle op het gebruik. Een stevige 35 procent geeft aan dat hij of zij de collaboration tool van voorkeur ook gebruikt als dat niet mag. De reden is simpel: de toch gebruikte samenwerkingssoftware heeft meer functionaliteit. Dit in tegenstelling tot eventueel wel op het werk aangeboden tools.

Wij zijn wel benieuwd hoe dat bij jullie zit. Reacties hieronder in de comments, of desnoods op één van onze social media-pagina’s.

Lees ook: 6 onderschatte collaboration tools