In een jaar tijd steeg de omzet van de consumentenbestedingen op internet met 32 procent tot 2,21 miljard euro. Een jaar eerder was het nog 1,7 miljard euro.

De markt voor online verkopen groeit substantieel harder dan de omzet van de reguliere detailhandel, constateert brancheorganisatie de Thuiswinkel.org. De totale detailhandelbranche liet vorig jaar een daling zien van 0,3 procent. De online aankopen vormden vorig jaar 2,8 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Eind vorig jaar hadden 5,1 miljoen Nederlanders wel eens iets online gekocht, zo heeft bureau Blauw Research berekend. Positieve ervaringen met veilingsites hebben er volgens de onderzoekers toe geleid dat relatief veel consumenten in 2005 hun eerste product op internet kochten.

"De jonge aanwas van Nederlanders die voor het eerst via internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen", volgens Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org.

Het gemiddelde koopbedrag steeg in het afgelopen jaar 424 euro tot 433 euro. "Kopen op internet past steeds meer bij het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander. En mensen die enthousiast zijn over een winkel of een aankoop vertellen dat graag aan anderen. Mond-tot-mond reclame werkt nog steeds het allerbeste", aldus Jongen.