Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) woensdag. Alleen de Denen en Britten kochten nog vaker dan Nederlanders via internet. Nederland staat op plaats drie van EU-landen waar online winkelen het meest is ingeburgerd, aldus het CBS.

Het aandeel Nederlanders dat elektronisch winkelt is in de afgelopen vijf jaar toegenomen van 36 naar 56 procent. Dat is de grootste toename in de EU. In Roemeni├ź, Bulgarije en Estland is de e-commercegroei volgens het CBS het laagst.

Vrouwen kleding, mannen elektronica

De meeste internetaankopen betreffen reizen, vakanties, literatuur, kleding en evenementenkaartjes. Vooral hoogopgeleide mannen in de leeftijd van 25-44 jaar kopen regelmatig via het internet. Dit in tegenstelling tot laagopgeleide vrouwen van 65-74 jaar.

Vrouwen kopen online meer kleding en sportartikelen en mannen hebben een voorkeur voor elektronica en software. Circa 17 procent koopt online ook in andere Europese landen en bijna 10 procent bestelt ook buiten Europa goederen of diensten.