Van de internettende Nederlanders heeft 86 procent wel eens een artikel online gekocht. Van de surfers geeft 41 procent aan wel eens een tweedehands product online te hebben gekocht, terwijl 79 procent tenminste één keer een nieuw product op internet aanschafte. De gemiddelde besteding per persoon is 400 euro.

Betaling

De acceptgiro is nog altijd het populairste betaalmiddel voor een op internet gekocht product. In 42 procent van de gevallen betaalde de consument met een acceptgiro. De creditcard is met 40 procent net iets minder populair. Andere online betalingsmethoden als Ideal en Ipay zijn volgens het STIR-onderzoek dus veel minder in trek.

Zoekmachines

Zoekmachines worden door 77 procent van de online consumenten geraadpleegd bij de zoektocht naar een specifiek merk of product. 67 Procent gaat direct naar de website van het merk of de fabrikant, en vergelijkingssites spelen met een bezoek van 52 procent van de webshoppers ook een belangrijke rol.

Het bedrag dat de Stichting Internetreclame (STIR) noemt is veel hoger dan de 2,2 miljard euro consumentenomzet die onlangs bleek uit de Thuiswinkel Monitor. Het grote verschil is dat de omzet van tweedehandsproducten niet in het eerdere onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research werd meegenomen.