Dat is een van de conclusies uit een groot Europees onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten. Uit dat onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat in de afgelopen twaalf maanden online iets heeft aangeschaft, verdubbeld is vergeleken met vijf jaar geleden. Ook valt op dat zelfs op het grenzeloze internet mensen liever wat kopen van een internetwinkel die uit het eigen land komt.

Malta telt de meeste internetters die “over de grens" webshoppen, gevolgd door Luxemburg en Cyprus. Nederlanders behoren tot de achterblijvers. Nog geen 18 procent heeft een online aankoop gedaan bij een buitenlandse aanbieder. Nederland is in die achterhoede in gezelschap van Hongarije, Duitsland, Engeland, Tsjechië en Polen.

Liever geen computers

Consumenten zijn het minst geneigd computers en elektronica te kopen bij webwinkels. Dat is waarschijnlijk vanwege de waarde, zo denken de onderzoekers. De grootste angst van de internettende Europeanen is voor online fraude. Ook weten ze niet wat ze moeten doen als er zich een probleem voordoet. Daarom wordt in ieder geval gekozen voor een webshop die de eigen taal spreekt.

In Europa heeft Nederland de meeste huishoudens (92 procent) met toegang tot internet, Bulgarije de minste (33 procent). Nederlanders zijn ook gewend online spullen te kopen. Iets meer dan driekwart van de Nederlanders heeft dat in 2010 gedaan. Alleen de Engelsen en Denen zijn iets kooplustiger. De Roemenen en Bulgaren doen de minste online aankopen.

Nederland niet zo mobiel

Nederland blijft onder het Europese gemiddelde als het gaat om internettoegang via de mobiele telefoon, zo laat het onderzoek zien. Van de Nederlanders had 32 procent vorig jaar mobiele internettoegang via smartphones. De Zweden spannen de kroon met 58 procent. Het Europees gemiddelde is 33 procent.

De onderzoekers doen de Europese politici diverse aanbevelingen om het online shoppen te bevorderen. Er moet een pan-Europees keurmerk voor betrouwbare webshops komen, vinden ze. Ook moet de Europeanen duidelijker worden gemaakt wat hun rechten zijn.

Verder moeten burgers en bedrijven in sommige delen van Europa wat meer ondersteuning krijgen in het participeren in de digitale economie. In veel landen verkoopt nog geen 10 procent van alle bedrijven zijn spullen online.