Dit is een stijging van 36 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. "Steeds meer consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestelkanalen", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Het vertrouwen van consumenten in kopen via internet neemt nog altijd duidelijk toe." Jongen constateert wel dat de consumenten die niet via internet kopen, dit veelal doen uit twijfels over de veiligheid. "Voor meer dan 50 procent van de niet-kopers is het gebrek aan veiligheid de belangrijkste drempel om niet via internet te bestellen", zegt Jongen. Hoewel internet als verkoopkanaal de grootste groei doormaakt, presteerde de markt voor `verkopen of afstand' als geheel ook niet slecht, constateert Thuiswinkel.org. De totale aankopen op afstand (via onder meer catalogi, internet en telefoon) groeide met ruim 11 procent tot 1,17 miljard euro. Nederland neemt hiermee qua thuiswinkelomzet de vierde plek binnen Europa in. Alleen Duitsland, Engeland en Frankrijk gaan voor. Thuiswinkel.org is de brancheorganisatie voor bedrijven die producten of diensten op afstand verkopen. Niet alleen de internetverkopen vallen hieronder, ook de verkopen van bijvoorbeeld Wehkamp en `homeshopping' via de tv tellen mee in het totaal.