Dat stelt Pro Active International naar aanleiding van een onderzoek dat in 15 Europese landen werd verricht. Volgens de onderzoekers doet dit jaar 19,4 procent van de Europese internetgebruikers de kerstaankopen geheel of gedeeltelijk via internet. Nederland blijft hier met een schamele 10,1 procent duidelijk bij achter. De online kerstaankopen zijn vooral populair in Engeland, Duitsland en Frankrijk, waar respectievelijk 26,6, 24,5 en 23,9 procent van de internetgebruikers aangeeft voor de aankopen internet in te schakelen. De Scandinavische landen en Zwitserland – landen die binnen Europa het verst zijn met e-commerce – blijven volgens Pro Active ook achter bij het Europees gemiddelde. In Europa zullen consumenten voor de aankomende feestdagen zo'n 2,6 miljard euro online besteden, zo berichtten onlangs de onderzoekers van Forrester. De Verenigde Staten zullen naar verwachting boven de 10 miljard dollar uitkomen. Alle grote webwinkels hebben overigens maatregelen genomen om de verwachte kerstdrukte goed te kunnen afhandelen en de bestelde artikelen op tijd te kunnen bezorgen.