Nederlanders kopen massaal online van buitenlandse webwinkels en andere e-commercebedrijven. Het nadelig saldo is 385 miljoen euro, heeft OCS Strategy Consultants berekend. Nederlanders kopen het meest van Duitse bedrijven, hoewel moet worden aangetekend dat daartoe Neckermann, Zalando en andere bekende aanbieders worden gerekend.

Nederland behoort wel tot de top in e-commerce. We exporteren voor liefst een miljard euro aan goederen die via het internet zijn besteld, vooral naar Frankrijk en Duitsland. Alleen kopen we nog meer uit het buitenland.

Duitsers komen in vijf talen

Een van de redenen kan zijn dat Nederlandse e-commercewebsites slechts in het Nederlands en één van de andere buitenlandse talen beschikbaar zijn, vaak alleen nog in het Engels. De Duitsers bieden gemiddeld goederen in vijf talen aan, Fransen in vier, de Britten in 4 tot 5 talen. Dat komt omdat die aanbieders lokale websites hebben in andere landen, en dus in andere talen.

Groot voorbeeld is Zalando, dat hoog scoort als e-tailer. Bonprix is zo'n andere Duitse gigant met Nederlandse vertakking. In de top van de specialisten in e-commerce zijn geen Nederlandse aanbieders, Bij de internationale multichannelspelers is C&A de enige Nederlander in de top.

Britten zijn de grootverdieners

De Britten zijn de grootverdieners in e-commerce. Het Verenigd Koninkrijk houdt 1,2 miljard dollar over per jaar in het verschil tussen im- en export van online bestelde artikelen. De Amerikanen volgen op grote afstand met 180 miljoen dollar. Derde is Duitsland met een handelsoverschot van 35 miljoen dollar. Frankrijk heeft het grootste tekort op de handelsbalans, 950 miljoen dollar.

Zie hier de volledige infographic.