Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Multiscope. YouTube.com stond in 2008 nog op de zestiende plek, maar stoomt nu door naar twee. Google.nl bezet de eerste plek en bereikt daarmee 97 procent van de Nederlandse internetgebruikers. Hyves bezet net zoals vorig jaar de derde plek.

Uit tussentijdse metingen die Multiscope in juni publiceerde, bleek al dat YouTube hard op weg was naar de top van de Nederlandse webranglijst. In 2008 bezette Live.com nog de tweede plaats, maar dit jaar is de site naar de vierde plaats gedaald. De enige andere stijger in de top 20 die vorig jaar ook al in de lijst stond is Bol.com. Het online warenhuis steeg van de elfde naar de vijfde plek.

Dalers

Marktplaats.nl, Buienradar.nl, nl.wikipedia.org, Detelefoongids.nl, Msn.com, Startpagina.nl, Neck.nl, Nu.nl en Rabobank.nl moesten ook allemaal inleveren. Bij de meeste sites scheelt dat een of twee plekken, Nu.nl ging van de dertiende naar de achttiende plek.

Dit betekent volgens Multiscope niet dat het bereik van deze sites tanende is. "Alle sites in de top 20 groeiden dit jaar, de enige uitzondering hierop is Startpagina.nl." Nieuw in de top 20 zijn Wehkamp.nl, ING.nl, KPN.com, Vodafone.nl, Microsoft.com en RTL.nl, zij bezetten de onderste regionen van de top 20. Telegraaf.nl, ANWB.nl, Web-log.nl, 9292OV.nl en Vistaprint.nl verliezen hun positie in de top 20.

Kritiek

Net zoals vorig jaar is er ook nu weer de nodige kritiek op het onderzoek van Multiscope. Laurens Verhagen, hoofdredacteur van Nu.nl stelt in een blogpost dat hij nu ook weer twijfelt over de cijfers.

Het gebruik van Nu.nl is zou volgens Multiscope met 3,2 procent zijn gestegen. Verhagens eigen statistieken wijzen echter op een stijging van 15 procent. "Opnieuw een groot verschil", schrijft hij. "Ik zou ze niet zo serieus nemen."