In Europa werd vorig jaar 28 procent van de consumentenbestedingen in de thuiswinkelbranche online gedaan. Nederland steekt hierbij ver boven het Europees gemiddelde uit. In Nederland werd vorig jaar 59 procent van de thuiswinkelaankopen online gedaan, zo blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (Thuiswinkel.org).

De gemiddelde Europeaan besteedde vorig jaar 52 euro aan internetaankopen. In Nederland ligt ook dat bedrag met 103 euro per persoon veel hoger dan het Europees gemiddelde. Per online koper lag het gemiddelde bedrag op 424 euro.

Toch zijn in vergelijking met de Verenigde Staten de Europese consumentenbestedingen via internet nog altijd laag, aldus de Thuiswinkel.org. In 2004 werd in de Verenigde Staten voor 141,4 miljard dollar door consumenten online uitgegeven. Zonder online reizen was dit 89 miljard dollar. In Europa kwamen de online consumentenbestedingen vorig jaar uit op 18,9 miljard euro. Nederland was daarbij goed voor 1,7 miljard euro.

Ons land telde begin dit jaar ongeveer 9,1 miljoen actieve internetters. Dat is 7 procent meer dan een jaar eerder. De brancheorganisatie telt daarbij alleen de gebruikers die meer dan een keer in de maand internet voor priv├ędoeleinden gebruiken. Inmiddels hebben 4,7 miljoen internetters wel eens een online aankoop gedaan.