Het concept is, net als veel internetideeën, overgewaaid uit de Verenigde Staten. Na aanmelding plaatst AdFrame een venster op het scherm van zes bij twee centimeter met daarin een advertentie. De opbrengst deelt AdFrame met de surfer. Hoeveel de internetter krijgt hangt af van de prijs die de adverteerder betaalt. In een persbericht geeft AdFrame een rekenvoorbeeld. Uitgaande van een tarief van 40 gulden per 1000 getoonde advertenties verdient een surfer dan 6 cent per minuut, 3,60 gulden per uur. AdFrame is niet de eerste Nederlandse speler, Crew-Design.com uit Purmerend bestaat al langer, maar richt zich op de Amerikaanse markt. Soortgelijke Amerikaanse diensten, als AllAdvantage.com en DotAd, hebben ook Nederlandse gebruikers. Er zijn echter vaak problemen met betalingen. Regelmatig wordt in nieuwsgroepen reclame gemaakt voor dergelijke bedrijven, spam dus. Allemaal loven ze namelijk premies uit als een nieuwe gebruiker wordt aangebracht, een soort ECI-principe. AdFrame biedt vijf gulden per nieuwe gebruiker. Persoonlijke gegevens Deelnemers dienen wel allerlei persoonlijke informatie prijs te geven. Adverteerders willen namelijk doelgroepgericht adverteren. AdFrame start de ledenwerving op basis van naam, adres, geboortedatum en geslacht. Later dit jaar kunnen de leden hun profiel uit breiden met onder meer hobby's, woonsituatie en leesgedrag. De gegevens worden volgens AdFrame beloond met meer geld. Als een adverteerder een zeer selecte doelgroep wil benaderen, moet hij ook meer betalen, zegt AdFrame. De gebruiker krijgt per view volgens het bedrijf 'de helft van eenduizendste van het advertentietarief'. Beperkingen AdFrame is duidelijk bang voor gehaaide internetters die het AdFrame-programma om de tuin kunnen leiden. In de voorwaarden staat dat in geval van misbruik onmiddellijk een boete van 5.000 gulden in rekening wordt gebracht. Niet alle webgebruikers kunnen meedoen aan AdFrame. De dienst werkt alleen op Windows-computers met een inbelverbinding, dus niet met een kabelmodem of LAN-aansluiting. Nog geen adverteerders Onduidelijk is of adverteerders geïnteresseerd zijn in de AdFrame-formule. Bas Arends, algemeen directeur van AdFrame doet daar vaag over. "Er zijn een aantal gegadigden voor. Partijen waarmee we een lange termijn overeenkomst willen sluiten." Het kan dus zijn dat AdFrame-gebruikers voorlopig een leeg venster zien, of alleen reclame voor AdFrame kunnen bewonderen. Volgens woordvoerster Perlita Frankel worden eerst gebruikers verzameld, pas daarna worden adverteerders benaderd. "Adverteerders willen weten hoeveel gebruikers er zijn, voor ze hun banners plaatsten."