Onlangs is er een ‘preview’ gegeven van de nieuwe registratiemogelijkheid Prooflink. Deze dienst wil een groot aantal identiteiten onder één paraplu samenvoegen, waardoor de klant makkelijker kan inloggen met zijn of haar identiteit naar keuze.

Veelvoud van mogelijkheden

Op dit moment is een veelvoud aan registratiemogelijkheden voor webwinkels, maar geen enkele kan echt het marktleiderschap claimen. Bovendien verschilt de populariteit van de verschillende bestaande digitale identiteiten per land.

Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van de webwinkeliers, dringt al langer aan op een uniforme mogelijkheid om de identiteit van consumenten vast te stellen en verifiëren, liefst met een Europees bereik. Ondertussen zijn er ook al meerdere initiatieven geweest om de versnippering te doorbreken. Enkele jaren geleden was het bijvoorbeeld Microsoft die met Microsoft Password een zogeheten Single Sign-on dienst lanceerde. Gebruikers hoefden maar één keer hun gegevens in te vullen - zoals adres en telefoonnummer - en konden vervolgens bij tal van andere diensten inloggen zonder alle gegevens opnieuw in te vullen. Maar omdat MS Password sterk was gekoppeld aan Windows, werd het niet breed opgepakt.

OpenID

Hetzelfde gebeurde met OpenID, dat is ontwikkeld door Brad Fitzpatrick van de LiveJournal blogservice. Het leek de blogger-gemeenschap handig om binnen LiveJournal niet telkens opnieuw op de verschillende blogs aan te melden en in te loggen als de gebruiker toch al een LiveJournal sessie was gestart. De technologische standaard is door een groot aantal bedrijven omarmd, maar het gebruik van een OpenID door de consument valt tegen.

Volgens Kick Willemse van Evidos, de initatiefnemer van Prooflink, werd OpenID niet goed begrepen door de gebruikers. Maar in de praktijk blijkt bovendien dat gebruikers uiteenlopende Single Sign-on diensten prefereren. Bovendien promoten de verschillende aanbieders hun eigen merk in plaats van OpenID. Met name Hyves, Twitter en Facebook duiken steeds vaker op als Single Sign-On dienst.

Niet alleen Nederlands

Prooflink zou een uitkomst bieden uit deze impasse. De dienst biedt alle huidige diensten, dus ook bijvoorbeeld die van Facebook, gebundeld aan. Zo kunnen webwinkels dus via één aansluiting eenvoudig opnieuw gebruik maken van bestaande identiteiten. Uiteraard alleen met hun toestemming.

Willemse demonstreerde Prooflink bij de lancering van het platform met onder meer Google en PayPal. De gebruiker kan de identiteit selecteren die hij gewend is te gebruiken. Op de site waar hij wil inloggen, bijvoorbeeld om producten te bestellen, verschijnt een overzicht van de verschillende identiteiten die de webwinkel accepteert.

Volgens Willemse is het eenvoudig voor de webwinkel om de identiteitdiensten met ProofLink te bundelen. Het onderscheidende karakter van Prooflink zit volgens hem in het feit dat ook aanvullende controles, zoals adres, kredietwaardigheid of sociale reputatie, mogelijk zijn.

Prooflink is reeds in beta beschikbaar en wordt op korte termijn officieel gelanceerd met een aantal Nederlandse webwinkels. Maar het is nu al duidelijk dat men zich niet tot de Nederlandse markt wil beperken. Volgens Willemse heeft Prooflink ook duidelijk kansen buiten onze grenzen.