De Amsterdamse start-up Mobypicture heeft de afgelopen week ineens tienduizenden nieuwe gebruikers gekregen, bovenop de normale groei. Dat vertelt Moby-oprichter Mathys van Abbe aan Webwereld.

Opportunistische commercie

Het bedrijf profiteert van de rel rondom Twitpic, dat plotseling zijn voorwaarden had aangepast waardoor het foto’s van gebruikers kan verkopen aan een persbureau. Ook andere fotohosters, zoals YFrog, onderdeel van ImageShack en Plixi, nu eigendom van Lockerz, worden steeds commerciëler.

Van Abbe: “Op zich wel logisch. In de businessmodellen die zij hanteren zit een heel duidelijke schakel naar de commercie. Of je die foto nou verkoopt aan een ander platform of dat je binnen je eigen omgeving anderen laat adverteren, dat ligt een beetje in het verlengde. Maar het zomaar wijzigen van de Terms of Service vind ik best wel opportunistisch. Het zal juridisch wel kunnen, maar het gaat toch om je gebruikers.”

Ander verdienmodel

De onrust over wie wat met wiens foto’s mag doen is koren op de molen van Mobypicture, dat benadrukt dat alle rechten bij de uploader blijven. De start-up toont zelfs geen advertenties naast foto’s. Maar hoe verdienen ze dan geld?

Met MobyNow, een omgeving met realtime updates, video, tweets, foto’s die wordt gebouwd voor zakelijke klanten. Sinds vorig jaar heeft MobyNow ruim 30 betalende klanten, zoals RaboSport, popzangeres Ilse de Lange, radiostation 538 en RTL.

Moby zorgt voor de ‘Now’-site, de modules en de distributie. De inkomsten zijn voldoende om de kosten van Mobypicture te dekken. “We maken winst. Maar het gaat allemaal terug in het bedrijf, er zit verder geen externe investeerder in.” Moby timmert ook in de VS aan de weg en rekent daar al Intel en het Burning Man-festival tot zijn klanten.

Migreren uit contentsilo's

In het verlengde van de gedachte ‘Jouw content is van jou’ komt Moby binnenkort met MediaPortability. Dat is een tool waarmee je simpel blogs, foto’s of video’s van het ene hoster naar de ander migreert. Of naar je eigen harde schijf.

Van Abbe is al een jaar op het idee aan het broeden, maar hij wil door de recente ophef nu snel live gaan. “Ik ben begonnen met het bouwen van een importfunctie in Mobypicture. Maar toen dacht ik, mensen moeten ook niet een slecht gevoel hebben als ze weg willen bij Moby. Zo’n lock-in, die silo’s zijn niet meer van deze tijd, daar krijg je geen blije gebruikers van. Dat is de achterliggende gedachte.”

MediaPortability

Alles in de Amazon-cloud

Mobypicture draait volledig in de Amazon-cloud. En ja, ze hadden last van de megastoring in april. Maar door een geluk waren ze als een van de eerste getroffen bedrijven weer online.

Na de storing heeft Mobypicture zijn architectuur aangepast, die draait nu in drie verschillende Availability Zones. Dat kan omdat Amazon eigen glasvezel tussen verschillende Availability Zones binnen een Region heeft liggen, vertelt Timan Rebel cto van Mobypicture.

Hoe zit het met de cloud portabiliteit van Moby zelf? “Ik geloof dat wij in een dag weg zouden kunnen als we dat zouden willen,” bluft Van Abbe. “Dat duurt wel week of drie”, verbetert cto Rebel. Maar weg willen ze niet, het is ingewikkeld en prijzig.

Amazon loopt voorop

En bovendien, Amazon is top, vindt Rebel. “Een van de grootste voordelen van Amazon is hun goeie API. Vanuit je applicatielogica kan je extra servers opstarten. Nu heb je ook bijvoorbeeld CloudWatch om automatisch op te schalen bij meer load of hogere latency. Met zulke zaken lopen ze echt wel voor op de concurrenten.”

Ook maakt Mobypicture gebruik van het content delivery netwerk (CDN) van Amazon, genaamd CloudFront, met 29 datalocaties verdeeld over de wereld. Op die manier staat de data dichter bij de gebruiker. Ook heeft CloudFront de mogelijkheid om video’s te streamen.

Mobypicture groeit overigens ook hard zonder dat de concurrentie onder vuur ligt, vertelt Van Abbe. Momenteel heeft de dienst zo’n 600.000 gebruikers in 190 landen en elke maand is de groei circa 20 procent. Bij Mobypicture werken negen mensen.